Nawet prowadzenie niedużego sklepu internetowego może wymagać dużo zaangażowania, pracy i czasu. Każde zamówienie musi zostać opisane, zapakowane odpowiednie oraz wysłane. Dodatkowo należy aktualizować ilość dostępnych produktów dostępnych w ofercie. Należy też codziennie sprawdzać ilość zamówień oraz odpowiadać na wszelkie zapytania i reklamacje klientów.
Na szczęście powstały bardzo dobre rozwiązania skierowane do właścicieli niedużych sklepów internetowych. Są to systemy, które umożliwiają automatyzację wielu procesów sprzedaży internetowej. Oznacza to, że powtarzalne czynności, które musiałeś codziennie wykonywać zostaną zrealizowane za pomocą programu, a ty będziesz mieć więcej czasu na reklamę sklepu lub inne zadania.
Spis treści
- Co dokładnie możesz zyskać automatyzując procesy sprzedaży internetowej?
- Jak przygotować e-sklep do procesu automatyzacji?
- Dlaczego warto automatyzować procesy logistyczne?
- Dlaczego warto wprowadzić automatyzację zamówień i reklamacji?
- Jakie korzyści dla Twojego sklepu może przynieść Czatbot?
- Jakie funkcje może spełniać system marketing automation?
- W jaki sposób dostosować kampanie Google AdWords w e-commerce?
- Jakie zadania na popularnych portalach aukcyjnych (eBay, Amazon, Allegro) możesz powierzyć automatom?
- Jak stworzyć skuteczną strategię cenową?
- Jak sprawdzić, które kanały pozyskania klienta są najbardziej opłacalne?
Co dokładnie możesz zyskać automatyzując procesy sprzedaży internetowej?
Najważniejsze co możesz zyskać to czas. Prowadzenie nawet niedużego sklepu internetowego wymaga powtarzania codziennie dużej liczby prostych czynności, jak aktualizowanie ilości dostępnych produktów do sprzedaży, czy wypełnianie etykiet z adresem klienta. Wszystkie te działania z powodzeniem mogą być realizowane przez system komputerowy.
Dodatkowo program jest w stanie znacznie przyśpieszyć sam proces wysyłki, a więc skrócić czas w którym klient otrzyma produkt. Czas wysyłki oraz dostarczenia jest jednym z głównych czynników, które decydują o popularności sklepu internetowego. Odpowiednio zintegrowane systemy są w stanie zapewnić szybką wysyłkę, dodatkowo popełnią o wiele mniej błędów niż człowiek oraz zmniejszą koszta prowadzenia sklepu internetowego.
Zatem automatyzacja sklepu online może pomóc:
- zmniejszyć ilość pracy potrzebną na prowadzenie sklepu online
- zwiększyć wydajność i dochody sklepu
- poprawić zadowolenie klientów
- zmniejszyć ilość pomyłek wywołanych czynnikiem ludzkim
Jak przygotować e-sklep do procesu automatyzacji?
Po pierwsze należy zadbać o zebranie wszystkich danych o sklepie i jego produktach w jedną bazę danych. Pomoże w tym dobry system ERP. Jest to dosłownie planowanie zasobów przedsiębiorstwa. Oznacza to, że system ERP jest to takie oprogramowanie, które pozwala na gromadzenie informacji o zasobach sklepu oraz pomaga w codziennym funkcjonowaniu firmy, automatyzując wiele procesów.
Dobry program ERP umożliwia skuteczne zintegrowanie wszystkich informacji o sklepie internetowym w jednym miejscu, co pozwala na skuteczniejsze i szybsze wprowadzenie automatyzacji procesów sprzedaży online.
Dlaczego warto automatyzować procesy logistyczne?
Jak już wspomniałem wcześniej w sprzedaży internetowej kluczowe jest szybkie i sprawne dostarczanie produktu do klienta. Internauci bardzo często rezygnują z zakupu przedmiotu w danym sklepie jeśli czas wysyłki jest zbyt długi. Dlatego tak ważne jest zadbanie o sprawny proces logistyczny.
Pomocny w tym jest system Y.Shipping autorstwa yosi.pl, który integruje używany przez firmę system ERP z programami popularnych przewoźników i kurierów w Polsce. Aplikacja ta wysyła do firm przewozowych informacje o zakupionym przedmiocie oraz drukuje etykiety na paczkę co do minimum skraca czas realizacji zamówienia.
Dlaczego warto wprowadzić automatyzację zamówień i reklamacji?
W przypadku reklamacji nic nie zastąpi kontaktu z człowiekiem. Jednak system znacznie ułatwia nie tylko przyjmowanie reklamacji od klienta, ale także pomaga ją zrealizować. To znaczy, że system poinformuje klienta o statusie toczącej się reklamacji, co znacznie poprawi jego satysfakcję z naszego sklepu. Nam natomiast pomoże posegregować określone przedmioty i podjąć decyzję co do dalszego losu reklamacji tzn. wymiana towaru, skierowanie przedmiotu do serwisu itd.
Nie inaczej sprawa wygląda w przypadku obsługi klienta. Nic nie zastąpi kontaktu z drugim człowiekiem. Jednak takie procesy, jak płatność, czy informacje o statusie przesyłki mogą zostać zupełnie zautomatyzowane.
Jakie korzyści dla Twojego sklepu może przynieść Czatbot?
Czatbot jest to rodzaj sztucznej inteligencji, która pracuje na bazie przypisanych słów kluczowych i komentarzy. Znaczy to, że może on pełnić rolę wirtualnego doradcy, który dostępny jest 24 h/dobę. Czatbot jest w stanie wyłapać w zapytaniu klienta słowa kluczowe, a następnie dostosować do nich wgrane odpowiedzi i komentarze.
Rozwiązanie to świetnie sprawdza się w obsłudze klientów. Wirtualny doradca zrealizuje za nas głównie:
- obsługę klientów składających typowe zapytania – ile trwa wysyłka oraz czy produkt jest dostępny
- obsługę płatności oraz reklamacji – chatbot odpowie na pytania o procedurę reklamacji oraz dostępne metody płatności
- filtr pytań ważnych – przesieje on zapytania z którymi nie może sobie poradzić prosto na naszą skrzynkę mailową
- obsługę informacyjną klientów – chatbot poinformuje naszych klientów o nowościach w sklepie bez naszej pomocy
Jakie funkcje może spełniać system marketing automation?
Marketing automation jest to narzędzie które zbiera informacje na temat skuteczności sprzedaży naszego sklepu, to jacy klienci chętnie go odwiedzają lub czemu nie wybierają oni nasze produkty. Pozwala on znacznie poprawić marketing naszego sklepu oraz usprawnić proces obsługi klienta. Marketing automation pozwala na:
- monitoring zachowania klientów w internecie – to znaczy jakie strony określona grupa klientów chętniej odwiedza i na co oni zwracają uwagę
- e-mail marketing – jest to prowadzenie newsletter’a oraz przesyłanie maili do klientów
- automatyzację marketingu i sprzedaży
W jaki sposób dostosować kampanie Google AdWords w e-commerce?
Google w ciągu ostatnich lat wykonało ukłon w stronę właścicieli sklepów internetowych i nie muszą oni już stosować skomplikowanych kampanii oraz tekstów z dużą ilością słów kluczowych. Dzięki dwóm nowym rozwiązaniom, czyli reklamie dynamicznej i reklamie z listą produktów możliwa stała się automatyzacja działań marketingowych. Aby kampania była skuteczna należy jedynie wskazać adres witryny lub pliku ze spisem produktów ze sklepu, aby Google samo odnalazło słowa kluczowe i zaprezentowało nasz sklep odpowiednim użytkownikom.
Jakie zadania na popularnych portalach aukcyjnych (eBay, Amazon, Allegro) możesz powierzyć automatom?
Każdy sklep internetowy działający na popularnych stronach marketplace może zostać zautomatyzowany. Główne zadania jakie mogą zostać powierzone programowi to:
- płatności za produkty
- obsługa zamówień i logistyki
- podstawowa obsługa klientów i reklamacji
- dodawanie i uaktualnianie aukcji na portalu
Jak stworzyć skuteczną strategię cenową?
Bardzo często młodzi sądzą, że im niższe ceny tym bardziej konkurencyjni będą się wydawać na tle innych sklepów. Sprawa jednak nie jest tak prosta. Za skuteczną strategię cenową odpowiada:
- Charm pricing (urok cen) – zastosowanie niepełnych cen np. 9,99 zł zamiast 10 zł
- Skimming pricing – czasem zawyżenie początkowe ceny w sklepie może pomóc sprzedać produkt w przyszłości
- Benchmarking – zawsze warto porównywać cenę z konkurencją
- Zakotwiczenie – jeśli produkt jest drogi warto przedstawić go na tle jeszcze droższego przedmiotu
Jak sprawdzić, które kanały pozyskania klienta są najbardziej opłacalne?
Prowadząc sklep internetowy warto znać jakie sposoby pozyskiwania klienta są najbardziej skuteczne, natomiast na której szkoda jest naszego czasu. Aby wykonać taką analizę należy:
- stworzyć pełną listę sposobów na pozyskanie klienta
- zastosować określoną metodę przez dany okres czasu
- policz dobrze wszystkie koszty – znaczy to, że musisz określić ile czasu i pieniędzy kosztowała cię dana metoda
- stosuj sposoby na personalizację klientów – znaczy to, że musisz zastosować podczas sprawdzania danego kanału pozyskania klienta vouchery imienne, zaproszenia, kupony rabatowe itp.
Po uzbieraniu wszystkich danych należy dodać je do arkusza kalkulacyjnego i dokładnie przeanalizować,które metody się sprawdzają, natomiast które należy odrzucić.