Aplikacja na smartfona czy RWD?

9 min. czytania

W dobie obecnej, gdzie każdy z nas posiada smartfon bądź tablet i to właśnie przez niego dokonuje wszystkich czynności, od opłacenia rachunków po zakupy internetowe, warto skupić się na potrzebach klientów i rozwijającym się świecie. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się nad tym, czy Twoja strona potrzebuje aplikacji mobilnej bądź responsywnej strony, to przychodzimy z paroma punktami, które mogą Ci pomóc dokonać odpowiedniego wyboru.

 

Dlaczego warto już teraz pomyśleć o lepszej mobilności swojej firmy?

 

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta, dlatego że coraz więcej użytkowników woli wykonywać wszelkie transakcje, czytać wiadomości czy korzystać z wszelkich dóbr internetu na smartfonach i tabletach. Dzieje się tak dlatego, że laptopa czy komputera stacjonarnego nie mamy przy sobie prawie całą dobę. Świat dąży przede wszystkim do ułatwienia korzystania z dostępnych dóbr, dlatego firmy również muszą iść z duchem czasu i przenieść się również na mniejsze urządzenia.

Niektóre firmy dalej pozostają tylko w sferze stron internetowych, ale ta tendencja zaczyna powoli się zmieniać. Klienci są coraz bardziej wymagający i szybko odejdą od ulubionego sklepu czy portalu, jeżeli strona będzie wyglądała dobrze jedynie na dużym ekranie. Firma powinna poważnie przemyśleć inwestycje w dedykowaną aplikację mobilną lub stronę responsywną swojej działalności. Aby odpowiedzieć sobie, co będzie lepsze dla firmy, trzeba znać różnicę pomiędzy responsywną stroną www, a aplikacją na smartfona.

 

Dedykowana aplikacja na smartfona

 

Jest to nic innego, jak aplikacja na urządzenia mobilne. Dzięki niej mamy dostęp do samych najpotrzebniejszych funkcji strony, np. jeśli chodzi o sklep internetowy, to jego największą funkcjonalnością jest możliwość zakupu, swobodnego przeglądania produktów, a także możliwość bezpiecznych i szybkich płatności. Taka aplikacja powinna być skonstruowana jak najprościej, dodatkowo powinna wyglądać przejrzyście i pasować do wszelkich urządzeń mobilnych, zwłaszcza opartych o systemy tj.: Android, iOS oraz Windows Phone. Obecnie to najpopularniejsze oprogramowanie dostępne na urządzenia mobilne. Dedykowana aplikacja jest tak naprawdę programem zaprojektowanym od nowa, który uwzględnia założenia istniejącego serwisu www bądź sklepu.

 

Okazuje się jednak, że prostota wymaga często o wiele więcej czasu i pieniędzy. Aby aplikacja na urządzeniach mobilnych działała jak najlepiej, była czytelna i przyjazna dla użytkownika, trzeba uzbroić się w cierpliwość. Jedną z największych wad aplikacji jest niestety cena. Ponieważ mamy zwolenników systemu Android, iOS jak i Microsoft, do każdego z tych systemów trzeba przygotować indywidualną aplikację. Koszt jej wykonania wynosi od 5 tysięcy do nawet kilkudziesięciu.

 

Responsive Web Design, czyli strony dostosowane do każdego rozmiaru urządzeń

 

Ogromnym plusem stron responsywnych jest to, że bez problemu mogą one dostosować się do urządzenia, na którym są wyświetlane m.in. do smartfona, tabletu. Tekst, zdjęcia i wszelkie inne treści zostają wówczas w odpowiedni sposób zmniejszone. Takie rozwiązanie ułatwia internautom czytanie treści zawartych na stronie, łatwiejsze przewijanie zdjęć, a także ograniczenie powiększania i pomniejszania danej treści, by była ona lepiej widoczna. Prawidłowo zaprojektowana strona responsywna ładuje się równie szybko na urządzeniach mobilnych, jak i na komputerach. Z łatwością również rozróżnimy stronę responsywną od aplikacji: responsywna strona www będzie posiadała ten sam adres zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na komputerach. Aplikację natomiast pobieramy bezpośrednio z Twojego serwisu internetowego, z Google Play lub z Apple Store, a następnie instalujemy.

 

Które rozwiązanie jest zatem najlepsze dla Twojej firmy?

 

Kiedy już wiemy, co oznaczają oba terminy, warto zastanowić się nad tym, która z powyższych opcji będzie tą najlepszą dla naszej firmy? Żeby dowiedzieć się tego, warto postawić przed sobą parę ważnych pytań.

 

Kim jest odbiorca treści?

 

Zacznijmy od ruchu na Twojej stronie. Należy go zbadać i przeanalizować. Jeśli tendencja osób przeglądających witrynę przy pomocy urządzeń mobilnych jest wzrostowa, to znak, że są one gotowe na zmiany i chcą, aby Twoja strona była do nich przystosowana. Co za tym idzie, warto zastanowić się nad skonstruowaniem responsywnej strony internetowej oraz dodatkowej aplikacji. Jeśli nie przewidujesz jednak lawinowego wzrostu ruchu poprzez urządzenia mobilne, wybierz tańsze rozwiązanie, w postaci strony RWD. Okaże się naprawdę wystarczające.

Sprawdź, jaka jest różnica pomiędzy ilością użytkowników desktopowych, a mobilnych. Jeśli tych drugich zaczyna przybywać, warto również zaoferować im coś, czego użytkownicy desktopowi nie dostaną, albo pójść w drugą stronę i dać im wszystko to, co dostępne jest na stronie, tylko w jak najbardziej przejrzystej wersji.

[block]0[/block] imac-606765_1920 iphone-563065_1920 ipad-632394_1920 (1)

 

Jaką strategię firmy przyjmujesz?

 

Na początku zastanów się wraz z całą ekipą firmy, co jest Wam bardziej potrzebne, czy strona responsywna, czy osobna aplikacja mobilna. Co macie do zaoferowania swoim klientom? Jeśli jesteście rozwijającym się sklepem internetowym, to warto pokusić się o stworzenie nie tylko responsywnego sklepu, ale również osobnej, ale bardzo uproszczonej aplikacji. Wówczas otworzycie się na zupełnie nowa grupę docelową, a ruch i sprzedaż w Waszym sklepie zdecydowanie się zwiększy.

 

Zastanów się, które rozwiązanie będzie dla Ciebie najlepsze

 

Postaw przed sobą i swoimi pracownikami kilka ważnych pytań, które tylko utwierdzą Cię w tym, którą opcję dla swojej firmy powinieneś wybrać.

Podpowiemy jeszcze, że obecnie dedykowane aplikacje na smartfony mają najwięksi gracze na rynku, w tym banki, sklepy internetowe. Z ich usług korzystają miliony ludzi, co też sprawiło, że musieli zainwestować w klientów oraz dać im wszystko to, czego potrzebowali. Sam jesteś posiadaczem konta w banku bądź robisz zakupy w Internecie i wiesz, że oczekujesz nie tylko szybkości działania strony, przejrzystości, ale także swobodnej i przede wszystkim bezpiecznej możliwości robienia zakupów bądź robienia przelewów.

 

Wszystko ma swoje wady i zalety

 

Kiedy już mniej więcej wiemy na czym stoimy, warto wziąć pod lupę obie możliwości i przyjrzeć się im jeszcze dokładniej.

 

Zalety strony responsywnej:

  • Strona potrafi dostosować swój rozmiar do różnych urządzeń mobilnych takich jak: smartfony i tablety
  • Posiada jeden panel CMS, przez co jest łatwiejsza jest w zarządzaniu
  • Jest bardziej przychylna, jeśli chodzi o pozycjonowanie
  • Posiada jeden adres URL
  • Posiada jeden kod śledzenia Google Analytics
  • Jest tańsza niż dedykowana aplikacja firmy
  • Treści na stronie responsywnej są takie same, niezależnie od urządzenia
  • Czas wykonania wynosi od 2 do 4 tygodni, w przypadku aplikacji czas ten może wynosić nawet kilka miesięcy

 

Wady strony responsywnej:

  • Ciężko znaleźć jest takie

 

Zalety aplikacji mobilnej:

  • Aplikacja mobilna uwzględnia design i założenia działania interfejsu całego konkretnego systemu, na jaki jest robiona (Android, iOS czy Windows Phone). Sprawia to, że użytkownik z łatwością odnajduje się w takiej aplikacji oraz z przyzwyczajenia wie, jak się po niej poruszać
  • Firma, która posiada aplikację mobilną, uznawana jest za bardziej prestiżową, wiarygodną oraz co ważne, godną zaufania. Ponadto, aplikacje są czymś nowym i bardzo docenianym oprogramowaniem, zwłaszcza wśród młodych ludzi.

 

Wady aplikacji na smartfony:

  • Bardzo duże koszty
  • Tworzenie aplikacji na każdy system osobno, m.in. Android, iOS. Dodatkowo, przy jakiejkolwiek chęci modyfikacji bądź rozbudowy aplikacji, musimy kolejno zmieniać wszystkie, a nie jedną. Zwielokrotnia to czas wykonania i cenę.

Tylko od Ciebie i potrzeb Twojej firmy zależy, jaką drogę obierzecie. Warto jednak zwrócić uwagę na potrzeby klientów, czasem decyzja o skoku na głęboką wodę może okazać się ogromnym sukcesem, ale! Przede wszystkim trzeba przemyśleć wszystkie argumenty za i przeciw, dopiero potem wziąć się do działania. W dobie mobilności, smartfonów i jeszcze szybszego dostępu do informacji, warto jest pójść z duchem czasu i dać klientom to, czego oczekują. A naszym zdaniem, wymogiem jest responsywna strona www, natomiast aplikacja obecnie jest dodatkowym rozwiązaniem wspomagającym.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *