Czy warto inwestować w sklep internetowy?

10 min. czytania

Nadal zastanawiasz się nad tym, czy swój biznes przenieść w świat wirtualny, otworzyć sklep internetowy, w którym będziesz sprzedawał produkty? Rozszerzający się rynek e-commerce, w tym wzrost popularności zakupów w Internecie sprawiają, że wielu z nas zastanawia się nad własnym sklepem internetowym. To rozwiązanie dla osób, które nie boją się iść z duchem czasu oraz wiedzą, że dobry sklep może przynieść większe zarobki. Warto jednak przed rozpoczęciem sprzedaży internetowej dokładnie przemyśleć kilka istotnych zagadnień, które mogą pomóc ruszyć z biznesem w dobrą stronę.

Sklep internetowy i co dalej?

Handel elektroniczny jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów w polskiej gospodarce. Z pewnością sklep internetowy może dotrzeć do większej ilości osób, niż sklep działający stacjonarnie. Ponadto, jeśli tylko masz dobry pomysł i znalazłeś swoją niszę, możesz śmiało ruszyć z otworzeniem własnego sklepu www.

Jak ma działać sklep internetowy?                                                          

Sklep internetowy może działać zarówno jako samodzielny podmiot bądź jako podmiot dopełniający już istniejącą działalność stacjonarną. W tym drugim przypadku będzie na pewno stanowił dodatkowe ułatwienie dla klientów. Warto zatem zastanowić się nie tylko nad wyborem jednego źródła pozyskiwania klientów, ale nawet nad sprzedażą wielokanałową – omnichannel, gdyż możliwe, że właśnie takie połączenie będzie dla Ciebie najlepsze.

W dobie komputeryzacji, e-zakupy stały się tylko kolejnym krokiem w stronę ułatwienia życia klientom. Weź pod uwagę to, że praktycznie każdy człowiek w dzisiejszych czasach nosi ze sobą przez 24/7 smartfon lub tablet, dlatego z łatwością może dokonać zakupów w dowolnym miejscu na świecie. Daje to do myślenia, prawda?

e-commerce
sklep internetowy

materiał pobrany z www.ecommercepolska.pl… strona 8

Wszyscy dążymy do maksymalnego ułatwienia, dlatego z braku czasu, czy braku możliwości wychodzenia do sklepu stacjonarnego, wolimy parę godzin spędzić w Internecie na stronach sklepów i tam dokonać wszystkich zakupów, jakie są nam potrzebne. Co więcej, możliwość korzystania z paczkomatów, płatności internetowych – bezgotówkowych, dostępność towaru przez 24h, szybka dostawa – to tylko niektóre czynniki decydujące o tym, dlaczego rynek e-commerce tak szybko się rozwija.

Bardzo często zdarza się, że wielu konsumentów najpierw sprawdza dostępne produkty w sklepie stacjonarnym, a następnie kupuje je w sklepie internetowym, dlatego dobrym pomysłem jest prowadzenie zarówno działalności stacjonarnej, jak i internetowej.

Dlaczego sklep internetowy?

Jak już wspomnieliśmy, najkorzystniejszym rozwiązaniem jest prowadzenie sprzedaży w wielu kanałach (omnichannel). Decydujemy się na sklep internetowy, ponieważ wszelkie koszty możemy rozłożyć na o wiele większą ilość zamówień.

Trzeba też zauważyć, że do najpopularniejszych sklepów www zagląda często kilkadziesiąt tysięcy klientów dziennie. Czy potrafisz sobie wyobrazić taką ilość w sklepie stacjonarnym? Czy każdy klient zostanie bardzo dobrze obsłużony? I co najważniejsze, skąd wziąć dziesiątki tysięcy klientów np. w małej mieścinie? To wszystko możliwe jest jedynie dzięki internetowej sprzedaży. Co więcej, na początku prowadzenia sklepu www, do kompleksowej obsługi klienta będzie Ci potrzebna jedynie jedna osoba i dostęp do Internetu. Czy nie brzmi to cudownie?

Dzięki prowadzeniu sklepu internetowego poprawisz kontakt z klientami, gdyż poznasz ich preferencje co do zakupów. Dodatkowo, łatwiej do nich dotrzesz i to właśnie do nich możesz dostosować rodzaj wystawianego towaru, który na pewno się sprzeda. Trzeba również wziąć pod uwagę to, że Twój sklep będzie pracował przez cały rok i całą dobę, dlatego klienci nie odczują ograniczeń czasowo-terytorialnych. Po prostu będą mogli dokonać zakupu w każdej dogodnej dla nich chwili, z każdego miejsca, w którym się znajdują, bez ograniczeń.

Bardzo przydatnym narzędziem do analizy naszego klienta jest narzędzie Google Analytics, które pozwala na bieżąco śledzić proces sprzedażowy, a co za tym idzie, umożliwia optymalizację każdego kroku sprzedaży oraz uzyskanie informacji o najnowszych trendach.

Zapamiętaj, że w Polsce aż 90% użytkowników Internetu ma świadomość tego, że można przeprowadzać tam transakcje kupna i sprzedaży, dlatego trzeba dać im możliwość spełnienia tych potrzeb. Przede wszystkim wsłuchaj się w potrzeby klientów i staraj się dotrzeć do nich w jeszcze bardziej indywidualny sposób.

Prowadzenie sklepu internetowego, to proste!

Zaczynając swoją przygodę ze sklepem internetowym, powinieneś pamiętać o podjęciu decyzji, czy:

  • zlecić stworzenie indywidualnego oprogramowania
  • wybrać dostępne gotowe darmowe lub płatne narzędzia oraz dostosować je do własnych potrzeb

Dla osób początkujących w tej kwestii najlepszym rozwiązaniem będzie opcja numer dwa, czyli możliwość skorzystania z gotowego rozwiązania. W tym celu najlepiej jest rozpocząć współpracę z firmą, która specjalizuje się w projektowaniu oraz wdrażaniu sklepów internetowych. Zaznaczymy również, że na początek wcale nie trzeba wybierać bardzo drogiej opcji, a zbudowanie sklepu na gotowym silniku takim jak Prestashop i dostosowanie go przy użyciu indywidualnie zaprojektowanej grafiki, to koszty rzędu 2000-5000 netto. Czy jesteś w stanie za tą kwotę otworzyć sklep stacjonarny z czymkolwiek? Na pewno nie…

Ubierz swój sklep!

Jak chcesz zacząć coś robić, to zrób dobrze! Jesteśmy wzrokowcami, dlatego warto, a nawet trzeba zadbać o oprawę graficzną sklepu, która jeszcze bardziej przyciągnie klientów do Twojej marki.

Dlaczego prowadzenie sklepu internetowego jest takie ważne?

Przede wszystkim klienci! To dzięki nim masz zysk, to dzięki nim Twój biznes dalej się kręci i to oni chcą kupować Twoje przedmioty, dlatego pierwsze co musisz zrobić, to zadbać o ich potrzeby.

Na początku zastanów się, jak miałby wyglądać Twój sklep, by był jak najbardziej przyjazny dla klientów. Postaw się na ich miejscu, zwłaszcza w przypadku, kiedy szybko chcesz zrobić zakupy. Jak już dojdziesz do tego, że nie jest to takie proste, to wynajmij firmę IT, która na pewno w swoich szeregach ma UX designera, który umie to zrobić J

W sklepach internetowych najważniejszą kwestią są zdjęcia. Oczy zawsze kupują pierwsze. Aby to zorganizować, trzeba zastanowić się, czy jesteśmy w stanie otrzymać zdjęcia od producenta, czy będziemy musieli wynająć fotografa, który zajmie się fotografią produktową. Niestety własne zdjęcia nie są już takie tanie…

Dodatkowo, w sklepie internetowym liczy się także przejrzystość i logiczne ułożenie kategorii. Dzięki temu, klient nawet nie będąc wcześniej na Twojej stronie, intuicyjnie będzie wiedział, jak ma się po niej poruszać. Po drugie, nie wprowadzaj chaosu w kategoriach, nie dodawaj do nich produktów, które tam nie pasują. Możesz jednak spróbować podpowiedzieć klientowi, że inny produkt może pasować do tego, którym jest zainteresowany.

Wyznacz jasne zasady swojego sklepu www!

To kolejny ważny punkt w Twojej przygodzie ze sklepem internetowym! Klienci muszą wiedzieć, kiedy dostaną swoje zamówienie, jakie są metody płatności, czy obowiązuje ich zwrot, jeśli towar jest wadliwy. Mile widziane jest również miejsce na pytania od Twoich klientów. Nie obawiaj się również wprowadzenia opcji opiniowania Twojej działalności. Dobre opinie jedynie wpłyną na poprawienie pozycji i lepsze postrzeganie marki w oczach jeszcze większej ilości osób.

Aby osiągnąć sukces w e-commerce, trzeba spełnić wszystkie punkty z poniższych:

  • natychmiastowa wysyłka
  • bardzo dobra obsługa klienta
  • świetny sposób rozwiązywania reklamacji
  • możliwy zwrot bez żadnego problemu (gwarantuje to ustawa)
  • konkurencyjna cena
  • pomysł który sprawi, że rozłożymy konkurencję na łopatki

Biznes e-commerce, jak każda inna działalność gospodarcza wymaga dużo uwagi i zaangażowania, ale prowadzenie jej może przynieść zdecydowanie więcej zadowolonych klientów, a także większy zasięg rozpowszechnienia Twoich towarów. Nie bój się iść z duchem czasu, to właśnie dzięki ciągłemu rozwojowi i obserwacji panujących trendów, możesz odnieść sukces na tym polu. Nie zapominaj również o zaangażowaniu w to, co robisz. Klienci to bardzo doceniają.

Lubię zakupy online!

Tak to prawda, lubimy zakupy online, zwłaszcza przez ten ogromny komfort, który nam dają, a także nieograniczone możliwości i wybór, którego tak często nie ma w sklepach stacjonarnych. Dodatkowo, zakupy online przebiegają znacznie szybciej, i to bez wychodzenia z domu.

Podsumowanie

Reasumując, warto otworzyć własny sklep internetowy, ponieważ:

  • z produktem docierasz w każde miejsce na świecie, o każdej porze
  • sklep generuje sprzedaż przez 24h
  • jesteś bardziej otwarty na potrzeby klienta
  • zwiększasz świadomość zakupów online
Komentarze (4)
  • całkiem ciekawy art, chyba w końcu otworzę ten sklep

    • Polecamy się! 😉

  • Sklepy internetowe są coraz tańsze do zbudowania, gdyż bardzo mocno rozwijają się technologie do ich budowy, a zarazem umożliwiają coraz szybsze i łatwiejsze budowanie własnych e-commerce. Ja osobiście polecam każdemu przedsiębiorcy chociażby spróbować a możne okazać się, że będzie to żyła złota ;D.

    • Dokładnie! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *