Dlaczego prawidłowe stany magazynowe wpływają na zyski w sklepie internetowym?

Share
Dlaczego prawidłowe stany magazynowe wpływają na zyski w sklepie internetowym?
Zagłosuj na post

Automatyzacja sklepów internetowych jest już standardem na rynku e-commerce. Dobrze zintegrowany system, łączący w sobie procesy logistyczne, zarządzanie magazynem, czy obsługę klienta, pozwala na budowanie solidnej marki. Ta natomiast decyduje o liczbie klientów i co za tym idzie wielkości dochodów ze sklepu internetowego.

Systemy informatyczne nie tylko skracają czas realizacji wysyłki, czy zmniejszają ilość błędów, ale także znacznie poprawiają funkcjonowanie całego e-sklepu. Jednak, aby wszystko działało jak należy konieczna jest pełna integracja całego oprogramowania ze sklepem internetowym. W przeciwnym wypadku zamiast do poprawy jakości e-sprzedaży dojdzie do kompletnego chaosu. Bardzo dobrze można to zaobserwować na przykładzie systemów zarządzających magazynem podpiętym pod e-sklep.

Jak poprawny stan magazynowy wpływa na sprzedaż w e-sklepie?

Patrząc jeszcze 15 lat wstecz widać jak proste niegdyś było prowadzenie sklepu internetowego w pojedynkę. Po pierwsze sama popularność e-zakupów była o wiele mniejsza. Po drugie ilość portali aukcyjnych była nieporównywalnie bardziej skąpa niż dzisiaj.

Dzisiaj jest to jednak niemożliwe. Rynek e-commerce zrobił olbrzymi krok na przód i jest on wart obecnie ponad 40 miliardów złotych (dane na rynek Polski w roku 2018). Nie byłoby to jednak możliwe gdyby nie rozwój tak popularnych w sieci serwisów aukcyjnych, jak Allegro, czy Ebay. Ciężko wyobrazić sobie funkcjonowanie dzisiejszych sklepów internetowych bez integracji z powyższymi portalami. Pamiętajmy jednak, że praktycznie każdy e-sklep posiada dodatkowo własną stronę internetowej, na której oferuje swój asortyment. Jeśli ilość sprzedawanych dziennie produktów nie przekracza 10, to bardzo łatwo jest skorygować stan magazynu i wycofać ofertę z innych portali aukcyjnych w przypadku wyczerpania asortymentu. Jednak gdy dzienna sprzedaż liczona jest już w setkach jest to zadanie niewykonalne.

Nie trzeba nikogo przekonywać jak negatywnie odbije się na opinii sklepu sytuacja, kiedy klient kupi produkt, zapłaci za niego, ale nie otrzyma go o czasie, gdyż produkt skończył się na magazynie. Jeszcze do niedawana często można było spotkać się z tego typu sytuacjami, jednak dzisiaj jest to niedopuszczalne. W czasach kiedy rocznie z rynku e-commerce znika około 6 tysięcy sklepów internetowych, każda negatywna opinia może świadczyć o „być, albo nie być” e-biznesu. Dlatego tak ważne jest wprowadzenie systemu, który nie tylko automatycznie zaktualizuje stan magazynu na wszystkich portalach, ale także ostrzeże nas o zbliżającym się wyczerpaniu produktu.

Zastanawiasz się teraz zapewne…

W jaki sposób zintegrować systemy informatyczne, aby stany magazynowe się zgadzały?

Dobre oprogramowanie umożliwia pełną automatyzację stanu magazynowego nawet jeśli sklep internetowy podpięty jest pod kilka różnych portali aukcyjnych. Mówiąc prościej, sprawia on że jeśli produkt zostaje kupiony na jednej stronie internetowej, dostępna liczba danego produktu ulega zmniejszeniu na reszcie portali aukcyjnych.

Integracja systemów automatyzacji sklepu internetowego wcale nie musi być trudna. Warto jednak już od samego początku kierować się poniższymi zasadami w wprowadzaniu oprogramowania do e-sklepu:

  • wybierz sprawdzony i solidny system ERP – jest to absolutny fundament budowania dobrze zintegrowanego systemu sklepu internetowego. To od niego zależy gromadzenie danych oraz ich przetwarzanie, a także integracja z resztą oprogramowania
  • wybierz system zapewniający wiele możliwości – jedynie takie oprogramowanie, które oferuje pełną integrację z popularnymi portalami aukcyjnymi (Allegro, Ebay) oraz zapewnia bezpieczeństwo zakupów, a także pozwala na włączanie produktów do porównywarek cenowych w sieci, jest warte uwagi
  • wybierz koniecznie rozwiązanie jednego producenta – nawet najlepsze systemy ERP, B2B, czy integracji Allego, Ebay itd. nie zapewnią odpowiedniego funkcjonowania sklepu jeśli nie będą zintegrowane. Każdy producent stara się w jakimś stopniu ulepszyć własny system, przez co mogą one się różnić od siebie nieznacznie. Niestety sprawia to, że pełna integracja między programami różnych producentów jest niemożliwa, a co za tym idzie sklep internetowy nie będzie sprawnie funkcjonować

Czego unikać przy wprowadzaniu systemów informatycznych do e-sklepu?

Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań, które oferują klientom automatyzację procesów sprzedaży internetowej, jak na przykład aktualizowanie stanów magazynowych. Należy jednak zwracać szczególną uwagę na jakość danego systemu, gdyż to właśnie od niego zależy w dużej mierze marka sklepu internetowego. Kilka popularnych rozwiązań, jak automatyczna integracja Allegro, czy Shopper, czy Pretashop mimo, że kuszą niewielkimi kosztami to nie są w stanie zapewnić pełnej integracji procesów sprzedaży internetowej. Nie posiadają one solidnego systemu ERP i nie są w stanie sprostać wymaganiom sklepom, które sprzedają po kilkaset produktów dziennie na wielu rożnych portalach.

Dlatego osoby poważnie myślące o biznesie na rynku e-commerce już od samego początku funkcjonowania sklepu internetowego powinny inwestować w sprawdzone oferty firm, jak Comarch. Tylko dzięki takiemu oprogramowaniu sklep może zwiększać sprzedaż i rozwijać się bez obawy, że system zawiedzie.

Share

Komentarze

komentarzy