Jak wygrać walkę i zarobić na startupie.

8 min. czytania

Startup jak zarabiać w internecie

Generowanie zysku ze startupu to nie bagatelna umiejętność zarządzania. Wymaga od inwestora przynajmniej trzech rzeczy: rozpoznania potrzeb konsumentów, rozwiązania tych potrzeb/problemów/zaspokojenia ich i uświadomienia mu dlaczego klient powinien za nie zapłacić. Innymi słowy potrzebny jest cel, sposób jego realizacji i misja- która dobrze się sprzeda.  Internet to dobre miejsce na inwestycję.

Spis treści:

– Podstawy startupu

– Jak pozyskać środki ze startupu – czyli jak zarobić na startupie?

– Przykłady świetnie prosperujących startupów

 

Podstawy startupu

Kiedy już podstawowe wymogi zostaną spełnione przez startupowca, trzeba przejść do kolejnych – jeszcze trudniejszych od poprzednich. Kolejny krok to wycena tego co założyliśmy w teorii. Należy obliczyć, oszacować wartość startupu. Tutaj przydałoby się zainwestować w kogoś kto zna się na planowaniu, tworzeniu biznesplanu czy robieniu kosztorysów – jeżeli sami tego nie potrafimy. Trzeba wziąć pod uwagę wszystkie czynniki: od założenia strony internetowej www, po obsługę wszystkich portali społecznościowych, przez zakup produktów, zainwestowanie w odpowiedni sprzęt, w odpowiedni transport, zatrudnienie pracowników i określenie ich pensji. Ujmując rzecz w kilku słowach: dobry startup to startup zaplanowany od góry do dołu, to połączenie wizji z księgowością i zarządzaniem. Jedna osoba raczej tego nie zrobi, dobry startup to inwestycja również w innych ludzi. Dobry zespół to podstawa każdego udanego startupu, a jest ich kilka. Mowa oczywiście o startupach w sieci internetowej www. Dobry zespół to również dobra komunikacja pomiędzy poszczególnymi członkami, działami i sektorami, całości projektu. Wszystko trzeba uwzględnić, nawet relacje, tak jak w projektowaniu bazy danych.

Jak pozyskać środki ze startupu – czyli jak zarobić na startupie?

 

Rynek startupów to nie tylko rozwijanie firmy jak najdłużej. To również umiejętność reklamy na sprzedaż firmy. Bywa, że duże korporacje kupują mniejsze, dopiero początkujące. Wówczas zabierają ich pomysły i innowacyjne rozwiązania, aby wykorzystać je u siebie. Takie zabiegi kończą się na ogół wykupieniem początkującego startupu i zniknięciem jego z rynku. Jest to również zabieg konieczny do utrzymania wysokiej pozycji dla dużych koncernów. Korporacje w ten sposób pozbywają się konkurencji. Początkujący starupowiec może więc zarobić na sprzedaży swojej firmy, zanim zostanie wchłonięty przez wielkie przedsiębiorstwa. Inwestujący w startupy wówczas mogą wykupić również akcje firmy i na nich zarabiać, wówczas gdy firma zostanie sprzedana, zyskuje on pieniądze za te udziały.

Wystawienie firmy na giełdzie, czyli zarabianie za sprzedawane akcje swojej firmy. Siłą rzeczy w którymś momencie firma przejdzie w ręce inwestora, który ma najwięcej udziałów. Założyciel natomiast zarobi na sprzedaży udziałów, przed przejęciem.

Jeżeli startup zamierza być rozwijany przez długi okres czasu, to właściciel spłaci inwestorów i zacznie generować zyski. Aby tak się stało trzeba wszystko dobrze rozplanować i dobrze zarządzać zasobami ludzkimi. Firma początkująca to dobry start dla młodych przedsiębiorców. Utrzymanie się na rynku daje szansę na naprawdę duży majątek.

Istnieje jeszcze jeden zmodyfikowany sposób zarabiania w internecie na startupach. Można sprzedać udziały w firmie, nie innym firmom, nie innym korporacjom, a poszczególnym biznesmenom, nie mającym związku z branżą. Wówczas właściciel startupu zabezpiecza się przed ewentualną stratą większości udziałów w firmie, przed zniknięciem z rynku i kradzieżą innowacji i technologii. Wówczas warto zwrócić uwagę na SharesPost i SecondMarket. Korzystają z nich takie firmy jak Facebook.

Przykłady świetnie prosperujących startupów

Takie firmy jak Google, YouTube, Facebook – znane dzisiaj wszystkim – kiedyś miały swój początek. Najpierw pomyślały czego potrzebuje internauta – zazwyczaj było to przełożenie życia realnego na wirtualny. Potrzeba było miejsca do rozmowy – stworzono Facebook do rozwijania sieci komunikacji miedzy znajomymi. Zawsze ale to zawsze startupy te były początkowo bezpłatne. Dopiero z czasem właściciele postanawiali na nich zarobić. Jest to chwyt marketingowy: przyzwyczajenie do korzystania z czegoś i późniejszy wymóg zapłaty, który powoduje, że przyzwyczajony użytkownik chce nadal korzystać z lubianych opcji i płaci za to. Poniżej przedstawię kilka startupów, które się udały.  Dobrym partnerem takiej inwestycji może być średnia firma, dla przykładu it-develop.pl , z którą można stworzyć fuzję na warunkach dobrych dla obu stron i cieszyć się podwójnym sukcesem. Rada ta jest dobra z uwagi na już rozpoczętą działalność i sprawdzony personel.

 

Dobrym przykładem w rodzimej Polsce jest startup e-podroznik.pl – jest o tyle ciekawy, że jego założyciele stworzyli go na potrzeby magisterium. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie to ich rodzima uczelnia. Firma została założona po obronie pracy w roku 2007. Następnie do współpracy dołączył nowy inwestor Tomasz Hajnos. Biznes ten za samo sprzedawanie biletów przyniósł twórcom 10 milionów złotych dochodu rocznie.

Wydaje.pl to inny rodzaj systemu sprzedaży. Marketing w takiej pozycji to zwiększanie korzyści właściciela serwisu od coraz większych potrzeb jego użytkownika. Na tym portalu autorzy mogą wydać swoją książkę, od której sprzedaży serwis pobiera prowizję. Na tym kończy się wersja podstawowa. Wersja rozszerzona natomiast oferuje szereg dodatkowych opcji takich jak: pozyskanie inwestorów czy stworzenie reklamy, które oczywiście wymagają dodatkowego nakładu pieniędzy ze strony użytkownika, a tym samym wzrostu zarobków ze startupu dla właściciela portalu.

Do ogromnych startupów można zaliczyć BetterWorks. Jego wartość to obecnie 100 milionów dolarów. Platforma ta jest stworzona na biznesmenów, którzy pragną optymalnego zarządzania pracownikami. System oferuje zarządzanie nie tylko  pracownikami ale również ich zadaniami i umiejętnościami, wysyłaniem poszczególnych pracowników na szkolenia i kursy. To co przyciąga uwagę firm, to niski koszt założenia konta, za jednego pracownika w BetterWorks płaci się tylko 4 dolary miesięcznie. Niski koszt usługi i zwiększenie wydajności pracowników – to kusząca propozycja, która ma odzwierciedlenie w sukcesie startupu.

 

Jak widać na powyższych przykładach: da się stworzyć startup w internecie, który będzie generował zyski, jak i ogromne wartości kwotowe. Wszystko zależy od dobrego zaplanowania i doboru odpowiednich osób do składu zespołu.  Dobry przywódca firmy – szef firmy – potrafi stworzyć zespół wzajemnie się wspierający, który prowadzi relacje i komunikacje na tym samym poziomie, we wszystkich sektorach. Internet to dobre miejsce na inwestycje.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *