Wyobraź sobie, że zakładasz centrum handlowe na pustyni. Czy będzie ono przynosić zyski, jeśli nikt nie wie, jak tam trafić? Albo, że mało kto wie o jego istnieniu? Sytuację tę można idealnie odnieść do sklepu internetowego, gdyż samo jego stworzenie nie wystarczy, by od razu przynosił zyski.
Na rynku internetowym jest wiele kanałów sprzedażowych, przy pomocy których firmy chcą być bardziej atrakcyjne dla kupującego od konkurencji. Co więc należy zrobić? Najlepiej zakasać rękawy i zadbać o dobrą promocję. Bez niej zginiemy.
Od początku, czyli co należy wziąć pod uwagę, gdy chcemy promować sklep internetowy?
Identyfikacja wizualna to podstawowy warunek dobrej promocji. Marka powinna mieć czytelne, wpadające w pamięć logo, a także chwytliwą nazwę. Nie powinna być ona zbyt długa, najlepiej gdyby składała się z jednego lub dwóch członów. Warto oprzeć się na skojarzeniach i mapie myśli. Jeśli nie jesteś najlepszy w wymyślaniu nazw, skorzystaj z pomocy dobrego copywritera bądź agencji namingowej. Specjaliści zaproponują nazwę Twojej firmie za kwotę od 300 zł w górę.
W przypadku logotypu musimy się zastanowić, co ma ono przedstawiać. Sama grafika? Grafika z hasłem a może inicjały firmy? Ważne, by był jakiś związek pomiędzy charakterem firmy, działalnością, sprzedawanymi produktami oraz takimi kwestiami jak: właściwe dobranie czcionki, kolorów i kształtów. Koszt wykonania takiego logotypu może wynosić od 200 do nawet kilku tysięcy złotych.
Kolejnym elementem w całej układance jest dobre opisanie produktów. Stworzenie perswazyjnego opisu staje się kluczem do zachęcania potencjalnego klienta, dlatego nie może w nim zabraknąć porównań, dowcipów, czy ciekawostek. Jeśli dany sklep internetowy nie będzie szczycił się ciekawymi opisami, to i jego sprzedaż będzie znaczniej mniejsza, niż w przypadku konkurencyjnego sklepu, który zadbał o ten szczegół.
Sklep sklepowi nierówny
W przypadku sklepów internetowych, internauci często wyszukują je za pośrednictwem wyszukiwarki Google. To oznacza, że strona Twojego sklepu musi być odpowiednio zoptymalizowana, aby mogła wyświetlać się na coraz wyższych pozycjach. Na pomoc przychodzi nam SEO, czyli optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek oraz SEM – marketing w wyszukiwarkach. Dziś bardzo wiele firm oferuje optymalizację jako gratis przy tworzeniu strony internetowej bądź sklepu. Jeśli zależy nam na sklepie, który będzie dobrze pozycjonował się w wyszukiwarce, już na etapie jego projektowania należy o tym wspomnieć firmie wykonującej zlecenie.
Pozycjonowanie jako czynność, która podnosi pozycję w wynikach wyszukiwania, to istotna sprawa w przypadku sklepu internetowego. Najbardziej opłacalne dla Ciebie, jako klienta, jest pozycjonowanie strony na dłuższe frazy, np. „obuwie sportowe Katowice” albo „obuwie sportowe tanie” itp. Pozycjonowanie na frazy ogólne np. „obuwie” kompletnie nie ma sensu. Nie dość, że fraza może być bardzo droga, to uzyskanie pierwszych pozycji może zająć nawet rok czasu. Koszty seo są różne, od 300 zł miesięcznie do nawet kilku tysięcy za kilka bardzo popularnych fraz.
Możemy również sami zadbać o lepsze pozycjonowanie naszego sklepu, zakładając firmowego bloga. Prowadzenie takiego bloga przynosi znacznie więcej realnych korzyści, np. publikując wpisy bogate w wiedzę merytoryczną zyskujemy w oczach klientów jako eksperci. Tworząc samodzielnie wpisy z zachowaniem zasad SEO, sami wpływamy na pozycjonowanie naszej strony. Ponadto, blog daje nam możliwość umieszczania linków przekierowujących na stronę sklepu internetowego.
Siła przebicia w social media
Media społecznościowe to nasza codzienność. Praktycznie każdy z nas posiada przynajmniej jedno konto na takim portalu i korzysta z jego usług. Facebook to naturalny przykład, ponieważ jest to najpopularniejsze medium społecznościowe. Pośród polubionych profili mamy nie tylko celebrytów, media i profile humorystyczne, ale i również sklepy. Zdarza się, że co jakiś czas „lajkujemy” nowe fanpejdże, co oznacza, że jest spora szansa, że nasz sklep zostanie zauważony (przy odpowiedniej promocji).
Na początek warto zadać sobie pytanie, czy posiadamy odpowiednią ilość czasu, by zająć się prowadzeniem takiego fanpejdża samodzielnie. Jeśli czas nie jest naszym sprzymierzeńcem, to najlepiej skorzystać z usług agencji, które specjalizują się w tego typu działaniach. Płacenie za dotarcie do swoich odbiorców nie jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto, wręcz przeciwnie. Jeśli dokładnie wyznaczy się target, a wpis trafi do osób, które się nim interesują, wówczas zyskamy nowych fanów, a nawet i klientów.
Kolejną kwestią jest zbudowanie odpowiedniej publiki na fanpage’u. Warto w miarę często publikować nowe posty, zdjęcia produktowe, zadawać pytania i aktywnie uczestniczyć w dialogu z fanami, którzy często wnoszą cenne uwagi odnośnie korzystnych zmian w wyglądzie lub działaniu naszych produktów. Ich wsparcie i Twoja responsywność mogą zaowocować trwałą relacją, która szybko odzwierciedli się w złotówkach.
Coraz chętniej przeglądamy filmy za pośrednictwem mediów społecznościowych, więc może warto zainteresować się YouTube? Przygotowanie filmu może okazać się droższą promocją, ale również skuteczniejszą. Dziś samo zdjęcie produktu może nie wystarczyć, natomiast za pomocą filmu promocyjnego potencjalny klient może bardziej skusić się na zakup oferowanej rzeczy. Dodatkowo, serwis YouTube pozwala na zarobienie pieniędzy z reklam, jeśli nasze filmy będą zyskiwać coraz większą oglądalność.
Może wydawać się, że przygotowanie filmu i jego obrobienie jest procesem czasochłonnym, aczkolwiek naprawdę warto. Nie oznacza to również, że nie możemy robić tego na własną rękę. Każdy z nas posiada telefon, który ma możliwość nagrywania filmów. Warto o tym pomyśleć.
Podsumowanie
Przedstawiliśmy najpopularniejsze formy promowania sklepu internetowego, aczkolwiek kanałów promocji jest znacznie więcej. Przykładowo, klienci również czytają fora w poszukiwaniu opinii na temat danego produktu, dlatego warto zadbać o marketing szeptany bądź o opinie o sklepie.
Sklep bez właściwej promocji w Internecie nie zostanie zauważony przez odbiorców. Chaos informacyjny wymaga od przedsiębiorców użycia takich narzędzi, które wpłyną na rozpoznawalność marki. Co ważne, posiadanie wielu kanałów promocji znacznie szybciej pozwoli Ci trafić do odpowiedniego klienta, zaoferować mu produkt, który spełni jego oczekiwania. Bez odpowiedniej reklamy w tych źródłach, sklep nie ma szans na przetrwanie. Optymalizacja strony wpłynie na lepsze wyniki wyszukiwania, blog pozwoli uzyskać wizerunek eksperta, a za pośrednictwem mediów społecznościowych będziemy mogli prezentować nasze produkty. Pozostaje tylko zabrać się do pracy, w tym pozyskiwać linki z różnych źródeł, bo każdy taki link jest jak drogowskaz do naszego centrum na pustyni.