Niespodziewany cios od losu rzucił wiele firm na kolana, zmusił do przewartościowania posiadanych zasobów i pozostawił przestraszonych z wieloma pytaniami bez odpowiedzi. Nie ma co ukrywać – pandemia koronawirusa odcisnęła swoje piętno na niejednym biznesie, a skutki odczujemy wszyscy, globalnie. Nie możemy załamywać rąk! To jest czas na zmianę strategii marketingowej, zmianę podejścia do klienta. Musimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości i odrodzić silniejszymi!
Mimo, że ciężko przewidzieć co stanie się za miesiąc, aż 70% firm – jak podaje Yieldbird – zmieniło swoje strategie marketingowe w marcu; w myśl akcji „zostań w domu”, należy mówić o marketingu cyfrowym (ang. digital marketing). Firmy te zrozumiały, że warto skupić się na budowaniu strategii, niekończącej się na jednym miesiącu, ponieważ reperkusje będą miały charakter długofalowy. Co więc warto zrobić, nad czym pomyśleć? Poniżej, zebrałam wskazówki, licząc że w jakimś stopniu okażą Ci się pomocne.
Kasa, kasa, kasa…
Jeśli jednak sytuacja finansowa Twojej firmy nie pozwala Ci myśleć o przyszłości, poszukaj rozwiązań, które pozwolą na stosunkowo szybkie pozyskanie gotówki. Ogłoś promocje, pomyśl o konkursach, które zwiększyłyby Twój zasięg.
Nie tnij na ślepo kosztów, zastanów się, w które obszary opłaca się ukierunkować wydatki. Przyjrzyj się swoim dotychczasowym kosztom; pomoże Ci to ustalić priorytety.
Analiza i elastyczność działań
Istotnym jest, aby decyzje opierać na analizie zebranych danych, co wymusi też elastyczność w działaniach, pozwoli marketerom być na bieżąco i efektywniej reagować na potrzeby zmieniającego się rynku i zmiany w ścieżkach zakupowych klienteli.

SEO na ratunek!
Nie masz środków na kampanie marketingowe? Jak to się mówi: no problem !

Liczą się relacje z ludźmi
Firmy, mające sklepy internetowe, odnotowały – w mniejszym lub większym stopniu – wzrost sprzedaży, jednak sytuacja się zmienia, ludzie zaczynają rozważniej podchodzić do kwestii wydawania pieniędzy, bojąc się skutków kryzysu. To nie jest dobry moment na agresywne pozyskiwanie leadów – mierz zamiary na siły, nie na odwrót. Podziękuj stałym klientom za lojalność i informuj ich o zmianach, zachodzących w firmie, a także buduj „ciepłe” relacje z gronem nowych potencjalnych klientów. Jak śpiewa Stanisław Soyka:
Życie nie tylko po to jest, by brać.
Życie nie po to, by bezczynnie trwać.
I aby żyć, siebie samego trzeba dać.
Zauważyłeś/-łaś, że podczas pandemii, Internet pęka od darmowych szkoleń, webinarów, live’ów, zabaw, akcji, a nawet koncertów? No właśnie – dawać! Jest tylko jeden szkopuł – w takim morzu treści, trafienie do potencjalnego klienta jest utrudnione. Zadbaj o jakość kontentu, wejdź w buty swojej grupy docelowej, odpowiadaj na jej potrzeby i przede wszystkim – pamiętaj, że po drugiej stronie ekranu jest człowiek, nie jego portfel. Ba! Człowiek, który najprawdopodobniej jest znużony ograniczeniami, wynikłymi z pandemii – zaangażuj go, daj mu robotę! 😉

Nowa stara, dobra ciotka cyfryzacja
Jak pisałam w poprzednim artykule, e-commerce wyciąga pomocną dłoń; zdigitalizuj sprzedaż. W tym trudnym czasie, powstało wiele inicjatyw wspierających. Firmy – w myśl polityki CSR – zdecydowały się wspomóc inne, te najdotkliwiej odczuwające skutkami kwarantanny; budując przy tym pozytywny wizerunek swoich firm. Wytęż słuch i wzrok – szukaj tego typu rozwiązań!
Harvard Business Review Polska, nr 189
Wydaje się, że najlepszym sposobem na usprawnienie czynności związanych z zakupami w firmie jest ich cyfryzacja i automatyzacja.
Myślisz o wdrożeniu e-sklepu? A może – szczęście w nieszczęściu – masz taki ruch na stronie, że nie wyrabiasz i potrzebujesz usprawnić logistykę wysyłek? Wychodzimy naprzeciw tym potrzebom we wspólnej akcji z Avocado Soft ➡️ przenieś swój sklep do sieci! Wszystkie szczegóły znajdziesz na podlinkowanej stronie.
Polecam lekturę:
„Digitalizacja procesów zakupowych. Od czego zacząć?”, Langas Group
„Czas na nową Strategię Digital Marketingową na 2020 rok!”, |whites
„Adapting customer experience in the time of coronavirus,” McKinsey&Company
„How long companies can survive without bringing in money,” Business Insider