Automatyzacja procesów w sklepie internetowym w ciągu ostatnich kilku lat wykonała duży krok do przodu. Pierwsze systemy tego typu umożliwiały usprawnianie pojedynczych czynności, jak generowanie faktur, czy kontrolowanie stanu magazynu. Z czasem jednak, wraz z rozwojem sztucznej inteligencji pojawiły się zupełnie nowe rozwiązania dla e-sklepów. Jeszcze kilka lat temu większość czynności, związanych z prowadzeniem sprzedaży internetowej, musiało być wykonywane przez człowieka. Obecnie większość z nich została zastąpiona przez dobre systemy informatyczne.
Jest to bardzo dobra wiadomość nie tylko dla sprzedawców, ale także i dla klientów. Zakupy w internecie dzięki takim rozwiązaniom stały się łatwe, szybkie i wygodne. Sprzedawcy natomiast zyskali system, który znacznie ułatwia prowadzenie sklepu oraz umożliwia obniżenie jego kosztów.
Zobaczmy zatem czym powinien charakteryzować się dobry system e-commerce.
Spis treści
- Solidny system ERP – pierwszy filar skutecznej automatyzacji sklepu internetowego
- Rozbudowany system e-commerce – drugi filar skutecznej automatyzacji sklepu internetowego
- Wnioski
Solidny system ERP – pierwszy filar skutecznej automatyzacji sklepu internetowego
ERP w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza planowanie zasobów przedsiębiorstwa. Dla sklepu internetowego najważniejszymi są zasoby finansowe, informacyjne oraz rzeczowe. Dobry system ERP umożliwia gromadzenie informacji w jednym miejscu, co pozwala na automatyzacje wielu procesów w firmie oraz ułatwia ich kontrolowanie.
Brzmi skomplikowanie? Nie jest to jednak takie trudne jak się mogłoby wydawać. Solidny system ERP współpracujący z innymi używanymi programami do sprzedaży internetowej, zapewnia:
- spadek ilości pracy – maleje liczba powtarzalnych czynności, które musiałyby być wykonywane przez człowieka np: wprowadzanie ręczne danych do faktur lub danych o stanie magazynu
- eliminację błędów – ludzie często mogą się mylić przy przepisywaniu danych. W przypadku programu bezbłędnie wprowadzi on dane klienta, dane do wysyłki, czy dane o zamówieniu
- automatyczną aktualizację zasobów – system dzięki zbieraniu danych o dostawach, zwrotach oraz ilości zakupionych przez klientów produktów, tworzy na tej podstawie rzeczywisty stan magazynu
- powiadomienia dla klienta o realizacji zamówienia – informacja o statusie zamówienia zastanie automatycznie wygenerowana przez system
- łatwe zarządzanie produktami – mając wszystkie dane w jednym miejscu o wiele łatwiej tworzyć opisy produktów, tzn. określać ich cenę, parametry oraz dostępność
- dużą elastyczność w dodawaniu nowych kanałów sprzedaży – dobre systemy umożliwiają integrację z najnowocześniejszymi rozwiązaniami na rynku e-commerce. Jak już wspomniałem w tej dziedzinie następuje ciągły rozwój, jednak solidny system ERP jeszcze długo będzie podstawą tych rozwiązań
- zarządzanie finansami – chodzi tu o automatyczne generowanie faktur, a także możliwość podłączenia systemu do nowoczesnych metod płatności
- obsługę większej ilości zamówień oraz klientów – niezależnie od tempa rozwoju sklepu, system ten zawsze będzie umożliwiał obsługę zdecydowanie większej ilości klientów
Rozbudowany system e-commerce – drugi filar skutecznej automatyzacji sklepu internetowego
Oprócz dobrego programu, który umożliwi gromadzenie danych i ich zarządzanie w funkcjonowaniu sklepu internetowego niezwykle ważny jest rozbudowany system e-commerce. Od ilości funkcji jakie będzie oferował będzie zależała ilość procesów, które mogą zostać zautomatyzowane. To natomiast bezpośrednio będzie wpływać na szybkość realizacji zamówień, jakość obsługi klienta oraz wygodę płacenia w e-sklepie.
Niezbędną funkcją, jednak nie zawsze spotykaną w systemach e-commerce jest automatyzacja logistyki. Jest to jeden z kluczowych filarów, który umożliwia znaczne przyśpieszenie realizacji zamówienia. Najlepsze systemy są w stanie skrócić czas od zakupienia przedmiotu, do jego wysłania aż o 80%! Jednym z takich programów jest aplikacja Y.Shipping. Umożliwia on integrację z dużymi systemami ERP, jak Comarch ERP Optima, czy Comarch ERP Altum. Do jego głównych zalet należy:
- automatyczne tworzenie list przewozowych – wygenerowanie listy przewozowej dla dowolnego spedytora nie trwa dłużej niż 5 sekund
- eliminacja błędów – program bezbłędnie przepisze dane klienta oraz dane zamówienia. Jego dokładność wynosi 100%
- możliwość łączenia z systemem ERP – program pobiera informacje z ERP i na tej podstawie wykonuje swoją pracę
- połączenie z największymi firmami spedytorskimi w Polsce i na świecie – program ma dostęp do danych o kosztach przesyłki u danego przewoźnika oraz ile czasu zajmuje średnio dostarczenie zamówienia do klienta. Dzięki temu możliwy jest wybór najlepszej opcji wysyłki przedmiotu.
W przypadku takich systemów, jak Y.Shipping możliwe jest zautomatyzowanie bardzo dużej ilości procesów w sklepie internetowym. Klient otrzyma automatycznie wygenerowaną fakturę lub paragon, dodatkowo program zadba o wydrukowanie bezbłędnych etykiet na paczkę, a także będzie informować klienta przez SMS o statusie przesyłki. Praca ludzkich rąk zostaje ograniczona do minimum.
Wnioski
Myśląc o prowadzeniu nawet małego sklepu internetowego należy rozważyć inwestycję w solidny i sprawdzony system informatyczny do automatyzacji procesów e-sprzedaży. Niestety nie wszystkie programy dostępne na rynku mają wystarczająco funkcjonalny i zintegrowany system ERP oraz rozbudowany system e-commerce, aby móc skutecznie usprawnić pracę sklepu internetowego. Należy pamiętać, że do obowiązków tego oprogramowania będzie należało w dużej mierze prowadzenie Twojego sklepu online. Dlatego tak ważne jest wybieranie sprawdzonych i solidnych systemów, jak Comarch ERP Optima https://it-develop.pl/comarch-optima-erp-pobierz-demo-60-dni-za-darmo-p30.html, Comarch ERP Altum, Y.Shipping autorstwa Yosi.pl, czy Comarch e-sklep.