Jeszcze kilka lat temu większość sklepów internetowych w naszym kraju prowadzona była…mówiąc delikatnie, w spartański sposób. Oznacza to, że większość czynności związanych ze sprzedażą online była wykonywana przez ludzkie ręce. Pracownicy lub właściciele sklepów wypełniali ręcznie formularze wysyłki, sami dbali o zamawianie kuriera, kontrolowali stan magazynowy oraz uaktualniali aukcje na stronie e-sklepu.
Jeszcze kilka lat temu nie było to złe rozwiązanie. Sklepy online były prowadzone jako dodatkowe źródło dochodu lub dodatek do stacjonarnych punktów. Obecnie jednak rynek e-commerce, czyli zakupów w internecie cieszy się nieporównywalnie większą popularnością, niż miało to miejsce przykładowo 10 lat wcześniej. W samym 2017 roku raport Gemiusa podał, że zakupy w sieci robi już ponad 54% Polaków (dla porównania w 2016 r. – 50%).
Rynek e-commerce wart jest w naszym kraju około 40 mld zł i niemożliwe jest już dzisiaj prowadzenie sklepu internetowego bez najnowocześniejszych rozwiązań informatycznych. Dlatego jeśli poważnie myślisz nad założeniem e-sklepu to powinieneś zapoznać się z podstawowymi systemami, które umożliwią automatyzację wielu procesów sprzedaży w internecie oraz pozwolą usprawnić funkcjonowanie Twojego biznesu.
Spis treści
- ERP – czyli baza każdego nowoczesnego sklepu internetowego
- Pełna integracja procesu sprzedaży w e-sklepie
- Jak zintegrować procesy w sklepie internetowym?
ERP – czyli baza każdego nowoczesnego sklepu internetowego
System ERP, czyli Enterprise Resource Planning to oprogramowanie do zarządzania informacjami, zasobami oraz procesami zachodzącymi w firmie. Jego ideą jest połączenie wszystkich niezbędnych informacji w jedną bazę danych, tak aby możliwa była automatyzacja i usprawnienie jak największej liczby procesów w firmie (sklepie internetowym). Standardowy system ERP posiada wiele modułów, z których mogą korzystać biznesy w różnych branżach, jednak na potrzeby sklepu internetowego najbardziej wartościowe są takie moduły jak:
- magazynowanie i zarządzanie zasobami – umożliwia kontrolę nad ilością produktów jaka została do sprzedania w sklepie internetowym
- śledzenie realizowanych dostaw – pozwala na sprawdzanie ilości zamówionych produktów
- sprzedaż – pomaga usprawnić proces sprzedaży internetowej
- księgowość – umożliwia wystawianie i zbieranie faktur w jednym miejscu
- finanse – pomaga w kontrolowaniu płatności
Pełna integracja procesu sprzedaży w e-sklepie
Na cały proces sprzedaży w internecie oraz prowadzenia e-sklepu składa się wiele etapów:
- stworzenie aukcji produktów – każdy artykuł z naszego sklepu musi zostać dobrze opisany oraz musi posiadać dobrej jakości zdjęcia
- marketing – jak mówi znane powiedzenie – jeśli się nie reklamujesz, to nikt nie wie czym się zajmujesz
- obsługa klienta i zamówień – na pytania klientów zawsze należy odpowiadać, tym bardziej, jeśli kupili oni u nas produkt
- księgowanie wpłat i kontrola finansów – wystawianie faktur oraz sprawdzanie, czy klient zapłacił odpowiednią kwotę
- realizacja zamówienia i logistyka – zadbanie o odpowiednie zapakowanie przedmiotu i przekazanie go firmie przewozowej
- obsługa reklamacji – dbanie o opinię sklepu to także rozwiązywanie wszelkich problemów ze sprzedanym produktem
Pomimo, że sam system ERP pozwala już zmniejszyć ilość nakładu pracy jaką należy przeznaczyć na prowadzenie e-sklepu, to dopiero łącząc go z oprogramowaniem e-commerce możliwe jest całkowite zintegrowanie i automatyzacja procesów sprzedaży online.
Jakie procesy możliwe są do automatyzacji dzięki systemowi e-commerce?
Dobre programy e-commerce umożliwiają pełną integrację działań z systemem ERP. Dzięki temu możliwe jest zautomatyzowanie wielu procesów sprzedaży internetowej. Należą do nich:
- obsługa klienta i sprzedaż – program jest w stanie wrzucać automatycznie aukcje na stronę sklepu oraz odbierać zamówienia klientów
- zarządzanie magazynu – system sprawdza stan magazynu oraz wprowadza automatycznie do bazy danych odebrane dostawy oraz ilość sprzedanych produktów
- marketing – bez naszej pomocy, system poinformuje klientów o najnowszych promocjach oraz produktach, wysyłając do nich wiadomość e-mail lub SMS
- obsługa logistyki – program jest w stanie zmniejszyć czas potrzebny na realizację wysyłki nawet o 80%. Przygotuje dla nas etykietę z adresem, zamówi kuriera oraz będzie informować klienta (m.in. przez SMS) o stanie przesyłki, aż do momentu jej doręczenia
- księgowość i finanse – program automatycznie przeprowadzi klienta przez proces płatności, poinformuje nas o tym oraz sam wygeneruje fakturę jeśli będzie taka potrzeba
Jak zintegrować procesy w sklepie internetowym?
Odpowiadając na pytanie zawarte w tytule, pełna integracja sklepu internetowego jest to wprowadzenie systemów, które umożliwią zebranie wszystkich potrzebnych danych o sprzedaży w jednym miejscu i zautomatyzowanie procesów, tak abyś nie musiał ich wykonywać ręcznie.
Pytanie jednak brzmi w jaki sposób przeprowadzić taką integrację?
Kluczem do tego jest wybór dobrego oprogramowania. Tak jak nawet najlepszy samochód nie pojedzie daleko z kiepskim kierowcą, tak samo sklep internetowy nie będzie dobrze funkcjonować jeśli nie będzie posiadać dobrego systemu. Solidnym oprogramowaniem dostępnym na rynku są rozwiązania firmy Comarch, a w szczególności e-sklep internetowy umożliwiający:
- stworzenie ciekawej strony sklepu online – w bazie danych dostępnych jest wiele szablonów, które mogą być swobodnie modyfikowane
- instalację certyfikatu SSL – jest to podstawa bezpieczeństwa wykonywania płatności w internecie. Coraz więcej klientów zwraca uwagę na jego dostępność
- integrację z popularnymi portalami aukcyjnymi – jak Allegro, czy eBay
- prowadzenie sklepu w obcym języku i sprzedaż w zagranicznej walucie – system Enterprise pomaga stworzyć opisy, a także ułatwi obsługę klientów w obcym języku
- raportowanie i tworzenie analiz – pozwala to na lepsze zrozumienie co cieszy się największym zainteresowaniem klientów, a co wymaga poprawy
- skuteczne pozycjonowanie strony – widoczność e-sklepu w Google to obecnie podstawa sprzedaży w internecie.