Posiadanie sklepu internetowego jest doskonałym sposobem na zwiększanie przychodów firmy zajmującej się stacjonarną sprzedażą produktów. Jednak jedną z podstawowych bolączek właścicieli sklepów online są zamówienia na małe kwoty. Jest kilka sposobów, które pozwalają na zwiększenie wartości zakupów. Sprawdź jak zachęcić klientów do dodawania większej ilości produktów do koszyka!
Spis treści
- Darmowa dostawa
- Jak wyliczyć średnią wartość koszyka?
- Rekomendacje produktowe
- Promocje spersonalizowane
Darmowa dostawa
Jedną z metod, która ma ogromy wpływ na wartość koszyka klienta jest koszt dostawy. W sytuacjach gdy od pewnej kwoty dostawa jest darmowa, osoba kupująca często dokłada inne produkty do koszyka, aby nie musieć płacić za dostarczenie zamówionych towarów. Czy jest to opłacalne dla sprzedawcy? Oczywiście! Możliwe jest również wygenerowanie dodatkowych oszczędności. Wystarczy podpisać umowę z jedną z firm dostawczych. Dzięki temu sklep internetowy będzie miał stały koszt dostaw i będzie mógł proponować darmową dostawę klientom praktycznie bez ograniczeń. Jest wiele przykładów sklepów, których zyski znacznie wzrosły po wprowadzeniu darmowej dostawy przy zakupach powyżej jakiejś kwoty (np. 200 zł). Osoba kupująca zauważy komunikat o darmowej dostawie i jeszcze raz zweryfikuje asortyment sklepu internetowego w celu sprawdzenia czy niektóre z artykułów nie są jej dodatkowo potrzebne. W wielu przypadkach ten sposób okazuje się opłacalny. Zarówno dla właściciela sklepu internetowego, jak i dla klienta. Z tego rozwiązania korzystają także najbardziej popularni blogerzy, jak na przykład Pani Swojego Czasu.

Jak wyliczyć średnią wartość koszyka?
Przed zaplanowaniem zwiększenia wartości koszyków w sklepie internetowym warto sprawdzić średnią wartość przed wprowadzeniem zmian. Będzie to pomocne nie tylko przy weryfikacji tego, czy zastosowane metody zadziałały, ale umożliwi tez zaplanowanie tego, o ile chce się zwiększyć wartość koszyka. Średnią wartość koszyka można zaplanować w bardzo łatwy sposób. Średnia wartość zamówienia to przychody dzielone na ilość transakcji. Należy podsumować liczbę zamówień, a także kwotę przychodu jaka została przez nie wygenerowana. Następnie przychód dzielimy przez liczbę zamówień. Wynik to właśnie średnia wartość zamówienia. Jeśli przychody to 300 000 zł, a zamówień było 6598, to średnia wartość zamówienia wynosi 45,46 zł.
Rekomendacje produktowe
To powszechna metoda stosowana przez wiele sklepów internetowych (także tych najpopularniejszych marek). Jest tak popularna, ponieważ się opłaca. Dlaczego? Klient często wchodzi na sklep internetowy i wpisuje w wyszukiwarkę produkty, których potrzebuje. Często nie ma czasu na to, aby przeglądać asortyment całego sklepu. Dlatego też warto ustawić przy produktach sugerowanie innych, powiązanych przedmiotów. W takiej sytuacji klient często zdecyduje się na zakup dodatkowych przedmiotów, bo albo uzna, że będą przydatne w tym zestawieniu, albo mu się spodobają. Są dwa sposoby sugerowania produktów. Jeden z nich to propozycje uzupełniające. Przykładem może być to, gdy klient kupuje kominek do aromaterapii. Można mu zaproponować uzupełnienie w postaci świeczek, albo olejków eterycznych. Inną metodą jest sugerowanie produktów nieuzupełniających, ale z tej samej kategorii. W tym samym przykładzie można zaproponować klientowi kadzidełka, albo płytę z muzyką relaksacyjną. Dosprzedaż można też opierać nie tylko na produktach fizycznych, ale także na usługach, na przykład dodatkowej gwarancji.

Promocje spersonalizowane
To metoda zwiększania wartości koszyka dla klientów, którzy mają już konto w naszym sklepie internetowym, albo też zapisali się na listę mailingową. Zazwyczaj nie dotyczy ona nowych klientów, którzy pierwszy raz odwiedzają stronę. Promocje dopasowane do konkretnego klienta to bardzo dobry sposób na zwiększanie wartości koszyka. Działa na psychikę osób kupujących. Czują się dzięki temu docenione przez to, że już kiedyś dokonywały zakupów w naszym sklepie. Jest kilka wariantów wprowadzenia tej metody. Dzieli się je na główne dwa typy, w zależności od sposobu komunikowania o indywidualnej promocji. Jest to: mail, albo komunikat pojawiający się przy zakupach/po zalogowaniu do sklepu internetowego. Pierwsza opcja umożliwia przesłanie rabatów (najczęściej jest to indywidualny, wygenerowany automatycznie kod rabatowy) na najczęściej kupowane, albo przeglądane przez danego klienta produkty. Innym sposobem jest propozycja konkretnych produktów, na które jest rabat. Przykładowo jeśli klient kupił kiedyś u nas drukarkę, to możemy wysłać mu indywidualny kod zniżkowy na toner do tego właśnie modelu drukarki. Innym sposobem, który wyróżnia się niezwykłą efektywnością jest wysyłanie rabatu z okazji urodzin. Jeśli chodzi o zniżki dostępne po zalogowaniu, to mogą pojawiać się jako powiadomienia, albo podczas przeglądania konkretnych produktów przez klienta.
To jedne z najskuteczniejszych sposobów na to, aby zwiększać wartość koszyka w sklepie internetowym. Warto obliczyć średnią wartość zakupów przed wprowadzeniem tych rozwiązań, jak i po pewnym czasie ich funkcjonowania. Zaprezentowane metody są wykorzystywane zarówno przez małe, jak i duże sklepy internetowe.